Resposta d’Isona Passola a la carta de la presidenta del GAC

Publiquem la resposta a la carta que va enviar la presidenta del GAC, Gemma Rodríguez, a la seva homòloga a l’Acadèmia del Cinema Català, Isona Passola, en referència al tractament dels guionistes a la VI Gala dels Premis Gaudí:

Barcelona, 17 de febrer de 2014
Benvolguda Gemma,

Hem rebut amb una barreja de sorpresa, malestar i incredulitat, la carta que, sense data, ens vau fer arribar per correu electrònic el dia 6 i que, des de fa uns dies, consta també penjada al vostre web. L’enrenou que ens han causat les imprecisions que conté ens obliga a demanar-vos la publicació d’aquesta resposta al mateix espai del vostre web que ara ocupa la carta a la que donem resposta, com a rectificació i contextualització del que, en nom del GAC, ens traslladeu com a queixa.

 

La carta, en la versió web, apareix sota el títol “GAC denuncia el tractament dels guionistes als VI Premis Gaudí” i hom pensaria que alguna cosa molt greu va passar en el decurs de la Gala que justifiqui aquesta denúncia.

El vostre text assenyala tres “greuges”: (1) La desaparició dels noms dels guionistes dels chyrons dels teasers de presentació de les pel·lícules candidates; (2) La desaparició dels noms dels guionistes dels targetons que llegeixen els presentadors abans de lliurar el premi, on, sempre segons les vostres paraules “La fórmula “pel·lícula escrita i dirigida per…” que es feia servir des dels orígens del guardó ha estat retrinxada esdevenint un simple “dirigida per”; i (3) la decisió de l’Acadèmia, sempre segons les vostres paraules, de no convidar als guionistes a la Gala. Anem a pams i us responem pel mateix ordre els punts que critiqueu:

(1) Aquesta és la única cosa que efectivament ha canviat respecte de la Gala anterior: Aquest any, el nom dels guionistes no sortia als chyrons dels tràilers de les pel·lícules a les pantalles quan anunciaven les nominacions. Hi ha diverses raons per haver decidit aquesta modificació:
Primera, el greuge comparatiu que suposa amb els músics i els directors de fotografia que també són autors reconeguts. I que ens porta a la

Segona, l’economia de soroll gràfic. Omplir de noms la pantalla embruta la imatge i s’ha comprovat que minva l’atenció sobre el nominat qui, com recullen les nostres Bases, és el cridat a recollir el guardó, i és l’autèntic protagonista de la Gala.

Tercera, en fer-ho ens homologuem amb les diferents acadèmies europees a les que hem fet la consulta per equiparar-nos-hi.

No hem d’oblidar l’objectiu de la gala i de totes les gales: homenatjar als professionals de totes les categories que resulten guanyadors, la majoria dels quals queden exclosos d’aquesta visibilitat per la capitalització lògica que en termes de marketing i de venda d’imatge fa que es destaquin al director i als actors.

(2) No ha desaparegut el nom dels guionistes dels targetons que llegeixen els presentadors ja que arriben dins del sobre certificat pel Notari, i hi consta la fórmula ‘escrita i dirigida’; el que passa és que alguns lliuradors van llegir-ho literalment i d’altres no, com es pot comprovar fàcilment a través de TV3 a la carta:

En el lliurament del Premi a Millor Pel·lícula en VO no catalana: Clara Segura diu: “i la millor pel·lícula en llengua no catalana; el Gaudí és per: “Los últimos días” escrita i dirigida per Àlex i David Pastor, produïda per Morena Films, Rebelión Terrestre Films, A3 Media, Les Films du Lendemain i Televisió de Catalunya.”

En el lliurament del Premi a Millor Pel·lícula per a TV: Candela Serrat diu: “I el Premi Gaudí és per: “Carta a Eva”. Dirigida per Agustí Villaronga, escrita per Alfred Pérez, Roger Danès i Agustí Villaronga. Producció Copia Cero, Televisió de Catalunya i Televisió Espanyola.”

D’altres lliuradors no ho van llegir, tot i que ho tenien escrit, i van anar directament al nom del guanyador, com en els següents casos: Millor Curtmetratge, Millor Documental i Millor Pel·lícula. En anunciar el Gaudí a la Millor Pel·lícula, Eduard Fernández va dir només el títol de “La Plaga”, i el nom de la directora, obviant els guionistes i la productora. Son coses del directe i agraïm als lliuradors la seva participació a la gala i la llibertat per dir, com vulguin, el nom del guanyador.

(3) L’Acadèmia no ha convidat mai, en cap de les cinc edicions anteriors i tampoc en aquesta, als Nominats de cap categoria cinematogràfica directament. L’Acadèmia sempre ha posat a disposició de la productora de cada pel·lícula amb nominacions les invitacions que corresponen per nominació i el productor les distribueix com creu més convenient, respectant, això sí, les Bases dels Premis Gaudí que determinen qui ha de pujar a l’escenari a recollir el guardó en cada categoria, per a garantir la seva presència i visibilitat a la Gala.

Els principals convidats a la gala són els Nominats i els Acadèmics amb acompanyant. L’aforament de l’espai obliga a establir prioritats, aquí i a tot arreu.
Però més enllà d’aquestes imprecisions, la carta del GAC ens ha dolgut justament perquè l’Acadèmia ha fet moltes accions més per donar visibilitat als guionistes en aquesta VI edició dels Premis Gaudí que ni tan sols heu valorat, tot el contrari, i en destaquem:

  1. A la Lectura de Nominats a La Pedrera – 3 de gener 2014
    Els presentadors van llegir els noms dels guionistes de totes les nominades a:

– Millor Pel·lícula
– Millor Pel·lícula en VO no catalana
– Millor Documental
– Millor Pel·lícula per a TV
– Millor Pel·lícula europea
– Millor Curtmetratge

  1. A la publicació del Monogràfic VI Premis Gaudí La Vanguardia, amb la següent difusió:

– 300.000 exemplars – diumenge 26 gener 2014 edició tot Catalunya
– 3.000 exemplars repartits a 50 sales de cinema de tot Catalunya
– 2.000 exemplars programa de mà de la Gala
– Els guionistes surten als crèdits de totes les pel·lícules nominades
– Hi ha una pàgina dedicada als 4 nominats a millor guió
– Hi ha una columna signada per Eduard Sola, Mireia Llinàs i Marçal Cebrian, guionistes i membres de la Junta del GAC. (I, remarquem: En l’edició del monogràfic del 2014 només han tingut columna els guionistes i els crítics cinematogràfics).

Voldríem doncs, i encara més, donada la situació dramàtica que està vivint el sector, seguir treballant conjuntament perquè els guionistes recuperin la centralitat que mereixen lluitant tots plegats per normalitzar la producció d’un cinema que, en termes pressupostaris, ara per ara, no pot equiparar-se a cap cinematografia europea equivalent.
És per això que convidem als guionistes a fer-se socis de l’Acadèmia, perquè conegueu i us relacioneu amb directors i productors, perquè us hi feu visibles, i per construir junts la transversalitat d’una Acadèmia al servei de la totalitat dels professionals del cinema català.

Ben cordialment,
Isona Passola
Presidenta Acadèmia del Cinema Català

Share Button
Tornar enrere